fredag 23 maj 2014

Hantverkarkonspirationen

Det är något magiskt med hantverkare, och då menar jag inte bara det beundransvärda faktum att de inte verkar ha något emot att bila upp betonggolv vid tider då vi andra helst avnjuter vår bästa rem-sömn, eller att de glufsar i sig en stadig lunch när de flesta äter frukost. Nej, jag syftar på att de måste ha ett sjätte sinne, eller en väl uppövad förmåga, för hur man väcker flest människor mest effektivt.
Många gånger har jag, och många med mig, undrat varför de alltid börjar sina dagar med de mest ljudliga delarna av sitt arbete. Varje morgon vid sju, eller i bästa fall åtta, är det något som ska bilas, borras eller sprängas. Har någon någonsin sett en hantverkare stå och måla eller sandpappra eller stillsamt skruva i en skruv innan lunch? Nej, just det.
I morse började hela mitt hus vibrera prick klockan åtta. (Troligen har dessa hantverkare fått strikta order om att åtminstone hålla sig till dess. Det måste vara väldigt frustrerande för dem) Jag är ju ledig på fredagar (och säkert fler med mig. Får man gissa att ljudliga aktiviteter därför hellre förläggs till fredagar än säg tisdagar?) så hade egentligen tänkt sova till längre än just åtta, vilket för övrigt är fem minuter tidigare än jag brukar gå upp ens till vardags. Nå, jag ligger kvar och tänker att så fort jag går upp, oavsett när, kommer de att sluta borra. Oljudet slutar först efter ca tio minuter och jag tror att jag har överlistat dem men just som jag nästan somnat om igen börjar de om. Försöker ligga kvar men inser till slut att det är lönlöst. Så fort jag gått upp slutar de så klart. Inser att det inte är någon idé att gå och lägga sig igen för det sjätte hantverkssinnet lär då känna på sig att det finns sovande/vilande personer i närområdet som måste väckas och så börjas det igen. Som tur är brukar deras arbetsdagar (åtminstone den ljudliga delen) sluta vid lunch så då kanske man vågar sig på en lur.
Borde man inte kunna använda dessa talanger inom sjukvården? Glöm hjärtstartare och andra återupplivningsförsök. Ta dit ett gäng hantverkare. De vet hur man väcker ALLA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar