fredag 14 mars 2014

Hyllångest

Nu har jag bott i drygt två år här på Brännkyrkagatan men inredning är som bekant ett ständigt pågående projekt, och tråkigt vore det väl annars. En flytt från 26 till 52 kvadratmeter ledde till att folk som inte kände mig sedan innan fick intrycket av att jag var asket. Jag som alltid bott i små, övermöblerade, ja nästan plottriga utrymmen tyckte inte alls att det stämde med min självbild. Men ska jag vara ärlig är det fortfarande lite kalt på sina ställen.
Jag rensade ut en hel del böcker i flytten. Många hamnade i min "hall-loppis" och fick nya, goda hem hos mina vänner. Som tur är har jag nu lyckats samla på mig ett gäng nya, böcker alltså. Detta i kombination med ett retsamt tomrum ovanför soffan har fått mig att sedan en tid fundera på en vägghängd bokhylla. Ja, då soffan står någon dryg decimeter från väggen skulle man även kunna ha en smal, golvstående hylla och bara använda de översta planen.
Men som vanligt när man letar efter möbler verkar det man vill ha liksom inte finnas. Det man INTE letar efter finns däremot i överflöd. "Stringhyllor" hör jag nu hur läsaren tänker. Ja, de finns. Finns det något annat? Nej, just det. Men inget fel med det. Stringhyllor är snygga, och de skulle vara ännu snyggare om de inte redan satt på var och varannan vägg på Söder. Jag skulle känna mig som en schablon, och så riskerar det kanske att bli lite "för mycket" i kombination med de 50-talsmöbler jag redan har.
Nåja, jag får väl köpa dem (inte så dyra på Stalands t.ex.) och sedan när jag tröttat sälja dem till någon för dubbla priset och påstå att de är original. Nej, nu ska jag googla vidare. Hylltips mottages tacksamt!
Problemområde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar