onsdag 5 mars 2014

En lista som inspirerade mig till egna listor

"Gamla stan" i Dubai. De äldsta husen är från typ 30-talet...
Inget rör upp känslor så som diskussioner om olika städers förtjänster och tillkortakommanden. Ta bara den eviga kampen mellan Stockholm och Göteborg, Paris och London... kanske inte riktigt samma grej, men ändå. Diskussionens vågor verkar också ha gått höga när några reseskribenter bestämde sig för att lista världens mest överskattade städer.
Copacabana, Rio. Cool strand...
Deras val föll tillslut på Venedig, Wien, Amsterdam, Dubai, San Francisco, Hong Kong, Sydney, Köpenhamn, Kapstaden
...men Tel Aviv är närmare
och Rio de Janeiro. Äntligen en lista som jag faktiskt kan nicka lite instämmande åt. Kapstaden och Venedig har jag visserligen inte varit i men ska jag vara ärlig har jag tröttnat på ställena innan jag ens satt min fot där, dock är de på min ”borde”-lista. Det är väl det som kännetecknar en överskattad stad. Man känner att man borde åka dit, alla haussar den, man tar sig samman och bockar av den och sen är det bra med det. Ingen skugga över ställena ovan. De är alla trevliga och väl värda att besöka, speciellt Rio dit jag gärna återvänder, men på något sätt saknar de ändå ”det lilla extra”. Dubai och Sydney lider till exempel av en svårartad brist på genuin kultur. I San Francisco och Hong Kong får man leta orimligt länge efter mysiga uteserveringar. Amsterdam, Wien och Köpenhamn är helt ok men ändå långt ifrån så oerhört charmiga som media ofta vill göra gällande.
En stad som borde vara självskriven på överskattatlistan är Barcelona. Ihjälkramad av svenskarna sedan länge. Jag var där första gången 1997, har åkt tillbaka åtskilliga gånger i olika ärenden, blir alltid av med plånboken och känner mig mer eller mindre otrygg. Något som inte har inträffat någon annan stans i världen, trots att jag gärna spatserar ensam i tveksamma områden.
Ett par andra utomeuropeiska kandidater jag skulle vilja lägga till är Montreal och Melbourne. Anledningen till att de är så haussade, och till att jag inte gillar dem, är nog att de är som inskränkta europeiska enklaver i Kanada respektive Australien. I Montreal pratar de inte ens engelska och har tagit till sig det sämsta av fransk snobbighet, utan att kompensera med god mat och milt väder. Melbourne å sin sida är som Sydneys nördiga kusin. När Sydney surfar, solar och festar går Melbourne runt och ser svår och blek ut, dricker lite för mycket och blir bitter.
Vilka är då de mest UNDERskattade städerna? Säkert många, men på rak arm kommer jag på tre som borde vara självklara resmål för alla! Tre storstäder som har den perfekta blandningen av kultur, party, shopping, god mat och vänliga människor. Först och främst Tel Aviv, som har allt ovan plus en underbar strand, och närheten till Jerusalem (på måstelistan för alla som har det minsta historieintresse). Billigt att flyga dit är det dessutom. Och, nej, det är inte farligt. Tvärtom är säkerheten enorm. Överlever man säkerhetskontrollen på den flygplatsen överlever man det mesta…
Tyvärr lite mer kostsamt är det att ta sig till är Toronto, men billigt när man väl är framme. Osedvanligt restaurangtätt och hela världen finns representerad, både bland invånarna, maten och kulturyttringarna. Ständig variation, även i affärer och arkitektur. Man tröttnar liksom aldrig. Och tempot är perfekt avslappnat. Klimatet lämpar sig bäst för höstbesök. Somrarna kan vara olidligt varma och vintrarna olidligt kalla.
Med brasklapp för det nuvarande säkerhetsläget vill jag också slå ett slag för Mexico City. En storstad i ordets rätta bemärkelse. Obegripligt hur ett land med så oerhört vänliga människor och rik kultur också kan innehålla så många rötägg i form av knarkkarteller och dylikt slödder. Hoppas innerligen att de får bukt med knarkkriget snart så man kan åka dit igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar