lördag 5 september 2020

Snart dags för flight mode igen!


 Den 28 januari landade vi på Arlanda efter två veckor i Costa Rica. Föga anade man då att man skulle vara markbunden fram tills nu. Ingen landgräns har korsats, ingen flygplatssäkerhetskontroll har tacklats. Vissa länder och flygsträckor har visserligen varit öppna ett tag nu. Men jag har legat ute med pengar för två inställda resor från försommaren, och även om jag gärna vill stödja flygbranschen känns det sådär att plöja in ännu mer pengar i det svarta hål som inställda flyg verkar innebära. Münchenresa i maj bokades med SAS via Ticket. Här är Ticket mycket behjälpliga, men de har enligt utsago ännu inte fått tillbaka pengar från SAS. Skandal. Sydkorearesa i juni bokades via opålitliga Resecentrumgruppen. Här är det tvärtom. Air France betalar tillbaka pengarna (till resebyrån) på en gång, får jag reda på när jag mailar flygbolaget. Men RCG håller på pengarna samt tar ut en avgift om 595 kr för ”besväret”. Först efter ytterligare ett tjatmail från min sida nu i veckan betalar de ut pengarna, drygt två månader efter att resan skulle ha ägt rum!

Så nu när man är på halvgrön kvist igen är det hög tid att boka nya resor. Speciellt som jobbet betalar delar av resan. Planerar nämligen, om inte situationen i Frankrike förvärras ytterligare, att åka på Cannes årliga tv-mässa i oktober med en kollega. Det blir så klart inte alls som vanligt. Färre deltagare, inga fester, inga mingel, munskydd hela tiden. Får se till att boka ett boende med kök och balkong ifall det blir en lockdown eller annat elände medan vi är där. På vägen ner blir det tre dagar i säkrare Schweiz, närmare bestämt Zürich, där de till och med ska häva förbudet mot större event och krav på att sitta ner i baren och restauranger. (Jag lusläser UD:s utmärkta app för att hålla koll på alla lokala bestämmelser så gott det går.) Minnesgoda läsare vet ju att jag tidigare har fuskat mig igenom Schweiz. Alltså tillbringat en dag där men aldrig övernattat. Nu blir det ändring på det, och förhoppningsvis hinner ännu ett land bockas av: Liechtenstein, som ligger knappt ett par timmar med tåg från Zürich. Det blir i så fall mitt 60:e land.

Återstår bara att hålla tummarna för att inställda flyg och stängda gränser är något vi nu kan lägga bakom oss, samt ladda väskan med handsprit och munskydd. Att flyga med munskydd blir nog en ny favorit för mig som alltid klagar på ac:n och virar in mig i någon slags burkaliknande outfit så fort jag sitter på ett flyg. Nu behöver jag inte få konstiga blickar för det. Kanske finns det till och med stoppade munskydd för särskilt kyliga förhållanden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar