måndag 15 april 2013

Shopping Cannes-style

Under mina lediga dagar i Cannes gjorde jag några observationer angående shoppingen där. För det första att den är utmärkt och lättöverskådlig. På en yta mindre än Gamla stan finns allt från löjligt dyra lyxmärken till de billigaste trasor. Själv höll jag mig någonstans i mellansegmentet, vilket är betydligt mer prisvärt än motsvarande segment i Sverige. Av HM och andra uttjatade kedjor syns inte röken, med undantag för två Zara-butiker.
Kanske är min smak mer fransk än svensk men varje gång jag gick in i en butik slutade det med att jag försvann in i provhytten med tiotalet snygga plagg, när det här hemma nästan alltid är tvärtom: man går in i tio butiker och provar på sin höjd ett plagg. Tror jag blev på gott humör av att jag faktiskt fick på mig byxor i storlek 36. Det hemska avsmalnande byxmodet som dominerar totalt i Sverige gör att allt fastnar på mina vader och sen är det ett helvete att få av eländena igen. I Cannes lyckades jag hitta mängder av raka byxor utan att varken behöva besöka ”tantaffärer” eller betala tusentals kronor.
För att ytterligare underlätta byxprovandet används i det franska modet ett material som mer eller mindre bannlystes från svenskt mode under sent 90-tal: Stretch. Det känns nästan dekadent att prova byxor som sitter så bra, och är så sköna att man skulle kunna krypa ihop och somna med dem där i provhytten. Är nästan rädd att den svenska modemaffian ska stoppa mig i tullen på Arlanda: ”Vi har en kvinna här som försöker smuggla in raka byxor i ett mjukt och töjbart material, och hon är inte ens överviktig! Vi ser på prislappen att de kostar en knapp tredjedel av ett par svenska jeans. Detta kan väl inte vara lagligt?”
Nog med ytligheter. Jag gjorde också en intressant sociologisk observation i shopping-Cannes. På helgen var det nästan bara par i butikerna. Ungdomar, tjejgäng och singlar var sällsynta. Det var par i alla åldrar: gamlingar, gifta, unga, dejtande. Tillsammans gick de och nöp i kläderna. Oftast var männen smakråd och kvinnorna provade. Ibland stod männen och pratade för sig ett slag medan deras respektive gjorde någon särskilt intensiv botanisering. Kan inte minnas att jag ser detta i Stockholm speciellt ofta. Är det inte ironiskt att vi just i detta ”jämställda” land typiskt delar upp helgsysslorna på ett extremt könsstereotypt sätt: Killarna fixar med huset, med bilen eller är och sportar med grabbarna. Tjejerna shoppar tillsammans, fikar, ordnar middag och går på spa. Visst, en grov generalisering, men erkänn: När såg du senast en gift, svensk man shoppa med sin fru, och se nöjd och glad ut samtidigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar