tisdag 24 juli 2012

Transport genom Sommarsverige

Det här med att boka resor är lite som att handla med aktier. Det gäller att slå till på bästa biljetten vid exakt rätt tid för att få ut maximal vinst. SJ släpper tydligen extremt billiga biljetter exakt tre månader innan avgång. Så långt i förväg har jag aldrig i mitt liv bokat en tågbiljett kan jag villigt erkänna. Sen stiger priserna för att dagarna innan avresa nå ganska så astronomiska summor. Bussbiljetterna har jag inte riktigt blivit klok på, men det verkar som om de ligger relativt konstant men överraskande högt med tanke på att resan tar ungefär dubbelt så lång tid med buss. Sen kan man ju prioritera bekvämlighet också, och det gjorde jag nog undermedvetet genom att vänta med att boka tills tågpriserna stigit över busspriserna. Då kunde jag med gott samvete boka min Växjö-resa med Swebus. Jag hatar nämligen att åka tåg, ungefär lika mycket som jag älskar att susa fram genom de Småländska skogarna i buss. Jag funderade på att spela in ljudnivån på en buss och sen jämföra med eventuell framtida tågresa så kanske folk förstår mig. Bussen är ungefär som t-banan i rusningstid: Lätt prassel med tidning, någon plickar på en mobil. På sin höjd lågmält småprat och i värsta fall något plötsligt gallskrik från ett barn som snabbt hyschas. Tåget är som släktfesten från helvetet: Folk i alla möjliga åldrar och storlekar armbågar sig fram, får ingen sittplats, toaletten funkar inte, barnen har hela mittgången som lekplats, ungdomsgäng ockuperar hela vagnsdelar, pensionärer super i en annan. Ett j-a hallabaloo helt enkelt, och så kan de ju fastna på spåren när- och hur som helst. Man får vara glad om man ens kommer fram.
Nu har jag alltså för 419 kr säkert och lugnt och med gratis tidningar och internet tagit mig till Växjö. Om några dagar drar jag vidare till Torekov. Återkommer med hur den transporten går. Hittar jag en buss eller blir det tåg?

1 kommentar:

  1. Så bra sammanfattning på varför jag åker bussen hellre än tåget. Även på långa resor som till Umeå.

    SvaraRadera