Monumentala byggnader fanns det också |
Den täta koldimman sticker i näsan när
vi skyndar fram över regnvåta kullerstenar. Några fyllon ragglar förbi oss i den
dåligt upplysta gångtunneln kantad av urin och krossat glas. En tom hästdroska, förlåt: spårvagn, skramlar
förbi i kvällen. Det är lätt att glömma att man befinner sig i Riga anno 2013 och
inte 1800-talets ruffiga London. De sotiga, slitna men ofta oerhört vackra
fasaderna gör bilden komplett. Jag fascineras över att finna flervåningshus i
trä, mitt i stan. I resten av världen har de rivits eller brunnit ner, men inte
här. Här verkar tiden ha stått stilla på sina håll.
Det är inte många städer som gör sig bra
i novemberregn, dimma och mörker. Riga måste höra till undantagen. En solig
sommardag kanske det bara skulle kännas sorgligt och dammigt. Nu lyser det så
hemtrevligt bakom de slitna fönsterkarmarna och man anar hypermoderna
inredningar a la ”vitt och fräscht” på många håll. Tycker det är sympatiskt att
det får vara lite slitet på utsidan, och så piffar man upp sin egen insida
efter smak och behov.
Samtidigt som den minst sagt dämpade
gatubelysningen ger ett romantiskt, dickenskt skimmer över staden gör den det
om möjligt ännu svårare att hitta i Rigas vindlande gränder som inte följer
någon logik. Man famlar i mörker, i dubbel bemärkelse, och detta i sällskap med
berusade sällskap av skiftande nationalitet. Dels den inhemska befolkningen,
som väl i och för sig hittar bättre än de andra, och dels alla
”Ryanairturister”, främst i form av brittiska svensexor och, av någon
outgrundlig anledning, massa norrmän. Kändes tryggt men lite anakroniskt att träffa
på dessa ”glade gutter” i en annars ganska dystopisk miljö där ett möte med Jack the Ripper
eller ett gäng KGB-agenter hade känts mer naturligt.
Utsikten från hotellrummet får illustrera det slitna |
Bilen förstör sagoboksintrycket något och mobilkameran gör det inte rättvisa men det är något visst med trähus och kullerstensgator |