För många år sedan skrev jag insändare lite då och då. Nu blir det väl mest att jag klagar på i-landsproblem här på bloggen, om ens det. Men när man för sina surt förvärvade 790 SL-korts-kronor i månaden inte blir insläppt i tunnelbanan när klockan är 2.30 och snön yr som på kalfjället kan sinnet rinna till på den mest beskedliga. För säkerhets skull publicerar jag den här också, om nu inte lokaltidningen eller tunnelbanetidningen (Metro) har den goda smaken att ta in den.
"Jag tillhör den lyckligt lottade skara
som bor vid en tunnelbanelinje och jag tillhör också de som alltid har hävdat
att t-banan är ett smidigt och säkert sätt att transportera sig, även nattetid.
Det är utmärkt att man, åtminstone på helger, kan ta sig hem dygnet runt utan
att behöva konsultera någon opålitlig taxi eller vänta på nattbussen i kylan.
Men efter en släktmiddag på Brantingsgatan i helgen krackelerade förtroendet.
Tunnelbanenedgången var stängd! Där nere rullade tågen på, två minuter till
avgång, men dörrarna var låsta. Minus tio grader ute och ca tio minuters
promenad till andra ingången. Efter att ha kollat SLs hemsida framstår vidden
av katastrofen. Flertalet välbesökta ingångar har börjat stängas nattetid.
Närmare bestämt ena ingången vid: Gärdet, Kungsträdgården, Näckrosen, Tekniska
högskolan, Ropsten, Hornstull, Hammarbyhöjden, Alvik, Danderyd, Bergshamra,
Hökarängen, Vällingby, Hägerstensåsen, Liljeholmen, Skärholmen, Västertorp. De
är inte de minst trafikerade stationerna direkt. Ändå skriver SL:
"Vissa av tunnelbanans
ingångar ligger i områden där nästan ingen passerar in tidigt på morgonen eller
sent på kvällen." De måste skämta. Titta på listan ovan igen. Vid många av
stationerna bor det mängder av unga och studenter. Är de inte ute efter 1.30 på
helgerna? Kanske känner de sig otrygga i SL-trafiken och har börjat välja andra
transportmedel? Men då är väl lösningen mer personal och bättre service, inte
tvärtom?
Det är på sina håll en bra bit
att gå mellan nergångarna, och sträckorna det rör sig om är inte alltid så
roliga att ströva själv mitt i natten. Vare sig man är på väg till eller från
t-banan. Vad kan det kosta att hålla dem öppet i några timmar till? Här har vi
en växande arbetslöshet och så tar man bort viktiga arbetstillfällen som har en
enorm betydelse både för trafikanter och de som kanske får ett första jobb. Vad
det innebär i form av ökad brottslighet när SL-resenärer tvingas gå långa
omvägar i natten istället för att kunna åka raka vägen hem vet vi inte än.
Kanske innebär det "bara" ändrade beteenden där fler lär sig att ta
taxi istället för att åka kollektivt. Är det bara jag som tycker det är bra om vi
är fler som åker t-bana? SL verkar i alla fall inte hålla med mig."