torsdag 11 juni 2020

Tyskland (Berlin, Heidelberg, Lübeck, Stuttgart)

Bakom Berliner Dom skymtar tv-tornet vid Berlin-Alexanderplatz

Den heta VM-sommaren 1994 var jag på semester i Tyskland för första gången. En typ av våldgästning/bildningsresa hos en svensk-tysk familj där den stora behållningen var att hänga med deras några år äldre son och hans kompisar. Lärde mig i alla fall ett nytt ord på tyska ”kaff”; ungefär bonnhåla, killarnas benämning på hemorten. Utflykterna till närbelägna Mannheim och Heidelberg var mer spännande. I fullvuxen ålder har Tysklandsresorna mestadels gått till Berlin. Nu senast för drygt ett år sedan då vi bland annat besökte slotten utanför Potsdam: Neues Palais, Charlottenhof och Sanssouci. Hade inget minne av att jag varit
Neues Palais (nya palatset) som lät byggas av Fredrik II på 1700-talet
där förut förrän jag kom hem och bläddrade fram bilder av mig själv på samma platser 15 år tidigare, när jag var i Berlin första gången… Minnet är gott men kort. En bra grej att komma ihåg när man är i Tyskland är att engelskakunskaperna är mycket sämre än man tror. Grundläggande tyskakunskaper (eller en vän som har sådana) är toppen att ha med sig. Kontanter är om möjligt ännu nödvändigare. Här är kontanter kung, fortfarande. Sen kan man också ha i bakhuvudet att även om det är mycket ”ordnung” här har man ofta en lite mer avslappnad attityd än i Sverige. Som till exempel i Stuttgart där det var nära nog kutym att ta med sig take-away-drinkar ut på gatan om man inte ville dricka upp i baren. Sympatiskt!
Åka tillbaka? Tyskland är ännu ett land där jag känner att jag har varit för lite. Vill se mer av speciellt södra Tyskland och kusten. Drömmen är att bo i Frankfurt. Tänk att ha detta som sin ”hemflygplats”. Det finns nästan ingenstans i världen som man inte kan åka till härifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar