tisdag 9 juni 2020

Tjeckien (Prag)

Pragborgen och floden Moldau i kvällssol
Turistströmmarna glesnar något på väg ut på vackra Karlsbron

Prag är en av dessa haussade städer som jag absolut inte kan se charmen med. Den må vara estetiskt tilltalande men liksom städer som London och Barcelona är vardagslunken väl dold under tjocka lager av turism. Då var jag ändå där mitt i veckan i början av december. Julmarknadshysteri, javisst, men man trodde ju det skulle vara lugnare en onsdag-torsdag. Inte då! Visserligen bodde vi på ett av dessa mystiska minilägenhets-”hotell” precis mitt i gamla stan så när man klev utanför dörren var det som att kliva på ett rullband av turister. Bara att följa strömmen förbi alla souveniraffärer, spritaffärer och strippklubbar. Samma strida ström oavsett om klockan var 9 på morgonen eller 11 på kvällen. Då maten inte är toppen överallt var de ställen som faktiskt fått bra betyg fullsmetade, men vi lyckades faktiskt få oss en del gott till livs ändå. Tricket var att kolla Googlebetyg istället för Tripadvisor som alla andra, och på så sätt hitta något mer dolda pärlor. Ölen var så klart god och billig överallt, vilket inte underlättade orienteringen på de identiskt lika, smala gatorna med samma affärer överallt, dessutom på mörka decemberkvällar.
Åka tillbaka? Det finns säkert mer att se här än Prag, och mer att se i Prag än vad jag har sett, men lite känns Tjecken som Europas motsvarighet till T-Centralen: nära till allt men begränsad egen charm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar