onsdag 17 juni 2020

Österrike (Wien)

Skymning över julmarknaden vid Rådhuset

I slutet av november 2010 gjorde vi en kort tjejresa hit och bodde på anrika Hotel Kummer mitt i stan. Vi åkte ner på fredag kväll och hem söndag kväll. Hann ändå med besök på de kända julmarknaderna. Jag är ingen stor fan av julmarknader och tillhörande trängsel men glüwein (som glögg utan socker ungefär) och varma kastanjer är inte att förakta. En annan lokal julmarknadsbegivenhet var soppa i bröd: Ett stort torrt bröd med hård skorpa har gröpts ur och fyllts med köttgryta/soppa. Mer roligt än gott, men jag gillar idén. Första dagen var vi på marknaden framför Rådhuset inne i centrala Wien och andra dagen på Schönbrunns slott, inklusive visning av slottet. Att vi bara hade en ”helkväll” i stan gjorde inte så mycket då vi inte var superimponerade av nattlivet. Vi hittade någon bar/klubb i en teater men den var mer cool än rolig. Å andra sidan är det svårt att
Här dog Mozart, 35 år gammal,
och här står han staty framför konstmuseet.
hitta rätt när man bara har en kväll på sig så jag ska inte dissa Wien helt på den här punkten. Kaféerna var desto bättre, och bakverken ska vi inte tala om. Det här är ju en stad som är världsberömd för sin kafékultur och jag är inte den som är den när det gäller att ta seden dit man kommer. Sen var jag också här en snabbis, på flygplatsen och över till gränsen mot Slovakien, när jag skulle till Bratislava förra sommaren.
Åka tillbaka? Tja, varför inte. Det är inget fel på Wien, men inte heller någon stad jag föll handlöst för. Sen finns det ju massa andra platser i Österrike också förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar