måndag 8 juni 2020

Thailand (Ao Nang, Bangkok, Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao, Phi Phi, Phuket)

Den klassiska bilden av Thailand för mig:
Longtailbåtar på fina Phi Phi

Första gången jag åkte till Thailand var på en charterresa till Krabi hösten 2002. Regnperiod och lagom värme. Vi hann med alla de obligatoriska utflykterna: snorkling, elefanter i djungel, tempelklättring, med mera. För första gången upplevde jag jet-lag i östlig riktning, något som gör mig extremt morgonpigg. Att vara pigg som en lärka från kl. 6 var så exotiskt för mig som normalt helst sover till 10-11. Detta medan min vanligtvis morgonpigga väninna låg och drog sig till lunch. Omvända världen! Detta kom att bli något av ett handikapp under senare resor som var mer av partykaraktär, minst sagt. Men med viss vila på stranden under dagen har det ändå gått bra att dansa med sand mellan tårna till inpå småtimmarna. Den (då i alla fall) bilfria ön Phi Phi blev favoriten. Vi var
Koh Nangyuan, populärt utflyktsmål från Koh Tao
där både före och efter tsunamin. Sprang kors och tvärs mellan strandbarernas neonljus. Med åldern har man bytt upp sig lite hotellmässigt, från 45 kronors bungalows med takfläkt och toa som spolas genom vatten från en separat hink, till ”normala” hotell med ac, pool och frukostbufféer. Senaste resan, 2015, kombinerades för första gången med besök i Bangkok. Kul att ha sett men ingen favorit. Som i resten av Thailand finns här områden för sexturism och områden för backpackerturism, och aldrig mötas de två.
Åka tillbaka? Östkusten ger jag inte mycket för men västkusten är så otroligt vacker så hit vill jag gärna åka tillbaka. Det är ändå något fascinerande, och lite mysigt, med att åka över halva jorden och landa någon stans där alla pratar svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar