fredag 5 juni 2020

Spanien (Alicante, Barcelona, Fuengirola, Fuerteventura, Gran Canaria, Lanzarote, Madrid, Mallorca, Salamanca, Sevilla, Teneriffa)

Plaza Mayor i Madrid, där jag var på höstlovsresa 2019.

Dags för ännu ett synnerligen välbesökt land. Det innehåller dessutom både en av mina europeiska favoritstäder: Madrid, samt ett av mina absoluta hatobjekt: Barcelona. Och så alla Kanarieöar dit merparten av barndomens vinterresor gick. Från supermysiga fiskebyar på Lanzarote till vindpinade sanddyner på Fuerteventura. Det här var också det första utlandet jag bodde en längre tid i. Hösten efter gymnasiet blev det en termins spanskstudier på det anrika 1200-talsuniversitetet i Salamanca. Detta var på den numera utdöda valutan pesetans tid, och allt var snorbilligt. Trots en del lågvattenmärken i turismens fotspår är nog Spanien ändå min favorit bland Medelhavsländerna. Landskapet må vara kargt på sina håll men städerna desto mer inbjudande med sina svala torg och parker. Framförallt kanske jag favoriserar det för att jag pratar
Kvällssol över katedralen i Palma, senvinterweekend 2016
språket. Visst, franskan flyter på men långt ifrån lika bra som min spanska. I Italien lyckas jag ibland göra mig förstådd på spanska men lika ofta utskälld för att jag inte pratar italienska. Sen har vi den spanska maten som man alltid kan lita på. Gott och okomplicerat. Fräscha grönsaker, fisk och skaldjur och framför allt jamon; iberico serrano och allt vad de heter. Ljuvligt!
Åka tillbaka? Atlantkusten och Ibiza är två ställen jag ännu inte har sett här, så de står på prio-listan, men antagligen blir det först och främst en tur till Mallis igen för att hälsa på vänner där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar