lördag 6 juni 2020

Storbritannien (Bristol, Bude, Edinburgh, Glasgow, Hastings, Jersey, London, Newcastle, Oxford, York)

London i sol under en jobbresa vårvintern 2017. Fick vinkla kameran
lite uppåt för att inte få med alla miljarder turister i bild.
Det här är det enda bra hotellet jag någonsin har bott på i Storbritannien:
Old Parsonage i Oxford, med jobbet. Rum kostar bortåt 3000/natt...

Det kan vara så att detta är det land jag har tillbringat mest tid i, förutom Sverige. Här har jag både åkt på språkresa (till Bude i Cornwall som 15-åring) och varit språkreseledare för STS (i Hastings typ 15 år senare). Här bodde jag med brittisk pojkvän i Bristol och London i slutet av 90-talet. Jobbade på pub i universitetsstaden Bristol, mellanlandade i diverse sunkiga Londonlägenheter på väg till och från andra utlandsresor, firade millennieskiftet i hyrd stuga i Skottland. Detta är definitivt det utland där jag har firat flest jular och nyår. Hos brittiska exets föräldrar och alla deras gulliga får, hundar och katter på landet utanför Newcastle. Den brittiska maten är ju sådär men jag måste säga att de lyckas med julefterrätterna: plumpudding med konjak och vaniljsås, och de frasiga mince pies med massa gott i. Flera år senare firade jag med en annan pojkvän hos hans engelskgifta faster utanför York. Då bodde vi ovanpå byns mysiga pub där jag valde ut det varmaste rummet. Annars har man väl aldrig frusit så mycket som i England. Hela landet är liksom lite präglat av Dickenskt armod. Otätade fönster, denna eviga fukt, en ojämn kamp mot svartmögel och loppor, kolröken som ligger tjock över det hela. Ser man det som en tidsresa istället för semester blir det roligare. På senare år har jag lyckats undvika landet, förutom några jobbresor till Oxford och London.
Åka tillbaka? Jag skulle vilja se mer av Skottland. Det är faktiskt som ett helt annat land än England. Att man inte förstår vad de säger är väl enda nackdelen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar