onsdag 3 juni 2020

Slovakien (Bratislava, Štrbské Pleso)

Regnet tornar upp sig över Bratislavas små turistkvarter.

Ensamresa till Slovakien blev förra sommarens enda utlandsresa. Wizzair till Wien och sedan bussen direkt över gränsen till nästa huvudstad: Bratislava. När man reser ensam är hotellen nästan ännu viktigare tycker jag. Skönt då med ett prisvärt land där man kan boka 4-stjärnigt rum utan att bli ruinerad. Radisson Blu mitt i Bratislava var perfekt. Kom fram mitt i natten så jag tror de tyckte synd om mig och uppgraderade till minisvit. Efter ett par dagar där blev det tåg upp till Štrbské Pleso i Tatrabergen och Hotel Panorama, en futuristisk skapelse som syntes från hela byn. Lätt att hitta hem! Åkte skidlift för första gången i mitt liv och klättrade sedan ytterligare några hundra meter upp. Fantastiska vyer och en bra pizzeria på toppen för att ytterligare förhöja upplevelsen. I denna by hölls delar av skid-vm både 1935 och 1970. Detta är verkligen en
Vacker promenad runt sjön i Štrbské Pleso. Till vänster skymtar
skidhopptorn och till höger coolt hotell, inte mitt.
perfekt utgångspunkt för friluftsaktiviteter. Utan vandringskängor och vindtät jacka känner man sig lätt malplacerad. Men det finns också många bra ställen att bara sitta i solen och äta eller dricka något gott. Det jag hann se av Slovakien på fem dagar gav ett mycket gott intryck. Lagom mycket folk överallt. Eller snarare, det kunde vara knökat med turister på en viss plats en viss tid, men en gata (eller ett berg) längre bort helt folktomt.
Åka tillbaka? Ja! Mysigt land med lagom stor huvudstad och massa häpnadsväckande vacker natur som jag gärna skulle se mer av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar