söndag 7 juni 2020

Sverige (massor av ställen)


Endast Sverige svenska solnedgångar har. Denna från Torekov 2012
Det är klart att Sverige ska vara med en dag som denna (annandag nationaldag) och i en tid som denna, när de flesta står inför en frivillig eller ofrivillig ”svemester”. Jag bor just nu i världens vackraste stad i världens kanske vackraste land. Jag har ju rest en del så tycker jag är väl kvalificerad att uttala mig om detta. Jag hatar och älskar Stockholm med samma intensitet. Så här års känner jag mig instängd som ett djur i bur, vill bara bort från denna överbefolkade stad, till havet, skogen, landet. Sen när mörkret kommer, höststormarna, den första julbelysningen, då är allt förlåtet igen. Då finns det ingenstans jag hellre skulle vilja vara än i en lägenhet mitt i stan, ett kvarter från tunnelbanan, en promenad under tak dessutom! Vad viktigare är, en hyfsat kort promenad från Centralen: Vägen ut om småstadslängtan skulle bli för stor för en körkortslös
Så här ska en sommar se ut: Båtar, klippor och spegelblankt vatten
Här en naturhamn någonstans nära Sandhamn, Stockholms skärgård
storstadsbo. Innan corona var påtänkt hade jag tänkt planera för att systematiskt undvika Stockholm varje helg från maj till augusti genom olika småstadsbesök. Nu får det bli mer spontant, till de vänner som vågar ta emot besök. (Anmäl gärna intresse i dm eller kommentarsfältet.) Och det finns ju faktiskt hotell också. Svensk besöksnäring behöver vårt stöd!
Åka tillbaka? Favoritlandskapen är Dalarna, Värmland och Småland, så ja jag är nog en skogsälskare framför allt, men också vart som helst där man kan segla eller vara på en båt så klart. Och alla platser där jag inte har varit än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar