måndag 31 juli 2023

Turen fortsätter till strand- och småstaden Pärnu

Strandorten Pärnu är andra stoppet på min minirundresa i Baltikum. Knappt två timmar med lyxbuss söder om Tallinn. Vidriga Flixbuss har nästlat sig in här också men när alternativ finns vill man så klart premiera det. Speciellt som priset är detsamma och jag vet sen tidigare hur trevligt Lux Express är. Rent och fräscht, gratis varma drycker och ett imponerande utbud av film, tv och musik vid varje stol. Självklart snabbt wifi också.Strandorter har sin charm men det hör lilsom till att de är uppbyggda för turism, så inte riktigt min grej. Zombieliknande skaror rör sig mellan strand, barer och souvenirbutiker. Här så klart i mindre skala än vid t.ex. Medelhavet, och stranden är långt ifrån överfull även soliga dagar. Nackdelen här som utmed hela Rigabukten är att man måste gå många hundra meter för att nå ens midjedjupt vatten. Följdaktligen blir det inget dopp för min del. Att som ensamestrare vara borta från sin väska den tiden det skulle ta att promenera ut och tillbaka känns inte helt bekvämt, ens här.Strandorter är inte heller kända för kullinariska höjdpunkter men jag lyckas i alla fall pricka in några höjdare. Först rejäla grillspett på georgiska restaurangen Gruusia och sedan vad som kan vara en av de vackraste salladerna jag ätit på Pärnus yachtklubb i marinan. Krämig burrata toppad med ätliga blommor. Båda serverar som så ofta i dessa länder fluffigt, ljummet hembakt bröd till maten. Sista kvällen lyckas jag få bord och mat på Steffani, en italiensk restaurang som mina lokala kolleger tipsat om att man "måste" gå till när man är i Pärnu, mer som tradition än att maten är lysande tror jag, men det är trevligt och deras version av carbonara i form av gratinerad penne är god.Det bästa med Pärnu är kanske ändå hotellet. Har turen att få rum högst upp i Hotell Pärnu, precis vid busshållplatsen och centrum. Balkong bort från stan och noll ljudstörning. 20 min att gå till stranden men roligare att ha nära till "stan" med shopping och restauranger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar