lördag 29 juli 2023

Baltisk ensamester inleds i Tallinn

När man för ovanlighetens skull är lite sen med semesterplaneringen tackar man sin lyckliga stjärna för kombinationen Baltikum och Ryanair. Det kostar visserligen en slant extra för handbagaget numera men för under 1500 kr tar jag mig i alla fall till Tallinn och hem från Riga, med rullväska. Några gratisnätter från Hotels.com och British airways-poäng så har man en veckans semester utan att gå i personlig konkurs. I Riga ska jag träffa upp min bror med familj men först hägrar några dagars ensamester.Tallinn är liksom Riga en stad som det är svårt att få nog av, speciellt om man undviker gamla stan. Då är det som att vara på landet fast med stadens alla fördelar. Det är lugnt, tyst, vänligt, avslappnat. En taxichaufför som erbjuder en banan mitt i natten skulle kunna vara en obehaglig sexuell invit på annat håll, men här tänker killen som kör mig från flygplatsen bara att jag kanske är hungrig efter mitt försenade flyg.Mina estniska kolleger tipsar mig om den nya, coola stadsdelen Noblessner, en marina strax utanför stan, som fått halva sitt namn av Nobel. Tänk Hammarby sjöstad fast mindre och mer smakfullt, och utan folk, vilket är synd på de stora uteserveringarna. Kanske hittar folk hit med tiden. Jag fortsätter mot kryssningsterminalen och upptäcker för första gången den moderna ruinen Linnahall. Det är en enorm arena som byggdes för Sovjets sommar-OS 1980 men nu har naturen börjat ta över. Två trappor är fortfarande öppna så att man kan klättra upp och titta på utsikten. Det svindlar att tänka att när den öppnade var Estland en stängd Sovjetrepublik och resor tvärs över viken till Finland en omöjlighet. Fortfarande vittnar taggtråd längs strandpromenaden om den tiden. Nu har arenan stundtals funkat som termial för de populära färjorna mellan grannländerna, och nu då som utkiksplats över inloppet till turiststaden Tallinn.Kvällstid flyr jag åter gamla stan och hittar den bästa kvällssolen och ceasarsalladen på restaurang Humalakoda vid järnvägsstationen innan en avslutande öl i trendiga Telliskivi-området bredvid. Tyvärr bor jag mitt på en av de mest folkliga och fullsatta gatorna mitt i stan där dunket från nattklubbarna fortfarande hörs när jag vågar mig på att ta ut öronpropparna kl 5. Här stänger man som sagt inte förrän alla gått hem men framåt 6 verkar i alla fall DJn ha svimmat av utmattning om inte annat. Så om man inte själv tänker vara ute till morgontimmarna kan i övrigt fräscha hotellet Rixwell Viru square tyvärr inte rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar