torsdag 27 juli 2023

En privilegierad Sverigesommar


Så här års går mina tankar till de som i sann svensk sommaranda trängs i gäststugor, uthus, tält eller i bästa fall gästrum. Man går släkt, vänner och varandra på nerverna. Trängsel och gemenskap i all ära men jag känner mig lyckligt lottad som har haft osedvanligt lyxiga svemesterboenden den här sommaren.Det började med härligt soliga dagar hos väninnan i Simrishamn. Eget rum och badrum som jag visserligen delade med två söta katter. Mysig trädgård i skydd från turistströmmarna. Traditionsenligt plockade jag vinbär och bakade paj. Dock vette mitt fina rum mot gatan, så det gällde att ha rullgardinen nere tills man var ordentligt påklädd...
Ett par bussar och ett tåg norrut så befann jag mig sen i Urshult i södraste Småland för att hälsa på en annan väninna. Hon och hennes sambo har ett helt pensionat till sitt förfogande där jag inkvarterades. Köksträdgård där vi kunde plocka grönsaker och sallad till middagen och gångavstånd till badbrygga. Mindre sand men varmare vatten än Österlen. Djupaste Smålands usp förutom skogspromenader och sjöbad är billiga loppisar och second hand. Köpte ett par oanvända Vagabondskor för 40 kr och en söt jacka för 60!Efter ett par dagar hemma i Stockholm bar det sedan iväg till nästa destination: Engelsbergs bruk. Här var det jag som skulle vara något av en pensionatföreståndare. Checka in och ordna fika åt de forskare som arbetar här under sommaren. Återigen är man själv och ens boende något av en turistattraktion. Otaliga turister strövar runt bland de röda stugorna på detta världsarv under sommaren. Och det är verkligen obeskrivligt vackert med ån som binder ihop de två sjöarna Snyten och Åmänningen. Båda med fina badmöjligheter. Från bruket är det gångavstånd till byn och tågstationen Ängelsberg, och framförallt Nya serveringen. Att sitta på den restaurangen, äta gott och se kvällsljuset över Åmänningen är en svårslagen sommarupplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar