Tack för all omtanke. Vi är välbehållna fortfarande och har äntligen lyckats boka om våra biljetter så att vi slipper vistas i Christchurch.
Ringde först till Quantas i onsdags och försökte boka om biljetterna. Efter 45 min i telefonkö fick vi reda på att ”Visst, inga problem. 1.600 kr i serviceavgifter blir det för den ombokningen.” ”Jaha… men är det ingen rabatt med tanke på att vårt tänkta resmål mer eller mindre har utplånats?” ”Nej, inte som det ser ut just nu. Om man reser imorgon (torsdag) ja, men inte fredag.” Vi kom fram till att i sådana fall skulle det faktiskt bli något billigare att boka en helt ny enkelbiljett till annan ort på NZ.
Så på onsdag kväll ser vi att Quantas har uppdaterat på hemsidan. Även fredagsresenärer får nu boka om gratis. Efter ytterligare 45 minuters telefonkö är då min biljett ombokad, men Lily åker på lördagen. ”Kan man kanske boka om den redan nu?” ”Ja, men då kostar det 1.600 kr. Imorgon kanske det är gratis.” ”Jaha, men kan man boka om den på nätet imorgon då, för att slippa belasta era telefonväxlar och vår tid?” ”Nej, man måste ringa.” Smidigt. Efter ett tredje entimmessamtal med Quantas är då båda biljetterna ombokade. Man undrar ju hur många som ger upp och antingen betalar avgiften (i onödan), struntar i att använda sin biljett eller flyger till katastrofområdet ändå. Ambassaderna försöker få ut sina medborgare från Christchurch och Quantas flyger glatt dit dem.
Quantasanställda? (Bild tagen igår på motorvägen in mot Sydney!) |
SKÖNT att få höra att ni är välbehållna!Det har varit lite oroligt som ni kan förstå.Som vi sa med din pappa häromdagen: vad är det för fel på att vara hemma?NÅ-nu håller vi tummarna för att resten av vistelsen ska bli lugnare.
SvaraRaderaMå väl och ha det så bra önskar
farmor