onsdag 22 oktober 2014

Konsten att byta abonnemang


När jag var liten fanns inte många val att göra. En sorts mjölk i affären, två kanaler på tv och så klart bara ett telebolag. Å andra sidan fanns det ju varken internet eller mobiltelefoner så det enda Televerket behövde hålla reda på var att hålla koppartrådarna till hemtelefonerna i funktionellt skick.
Nu har man minst tre abonnemang att hålla reda på: mobiltelefon, internet och eventuellt tv och hemtelefon. Att jämföra det hela med en djungel är egentligen en underdrift, men fördelen med mångfalden är tillfredsställelsen att kunna dumpa den leverantör som missköter sig. Jag gjorde ju slut med ComHem för ett par år sedan, till förmån för Tele2, där jag redan var nöjd mobilkund. De är nämligen de enda som har täckning i Ängelsberg med omnejd, där jag ibland vistas för jobbets räkning.
Visserligen krävdes det något dussin samtal eller så innan räkningarna för hemtelefon och mobilt bredband stämde någorlunda överens med utlovad summa, men sen har det rullat på bra, tills jag blev sambo och upptäckte att det där mobila nätet faktiskt hade en övre gräns (som jag aldrig varit i närheten att uppnå med mitt eget blygsamma surfande). Dags för nytt, fast, internet alltså.
Får numera obegränsade mängder surf i jacket  
Att ringa och beställa något av ett företag går med vindens hastighet. Naturligtvis kan jag göra det online också. Kan jag säga upp mitt gamla internet på samma gång? Nej, det är bäst att du väntar tills du fått hem det nya, menar den trevliga ungdomen på Tele2:s kundtjänst. Sant, men företaget som skickar mig räkningar borde väl rimligen veta när tjänsterna börjar respektive slutar användas, eller? Nåja, jag väntar. Efter ett hembesök av tekniker och lite kopparkabelomdragning funkar det hela. Vid det laget har en räkning redan kommit, för något jag inte börjat använda! Ringer och överklagar och det hela är lätt fixat. Kan jag nu säga upp det andra abonnemanget, när jag ändå har dem på tråden? Nja, då måste de koppla mig vidare...
En sak är säker i denna djungel: Att säga upp ett abonnemang, även om du varit ”snäll” och skaffat ett nytt hos samma företag, är inte lätt. Ration är ungefär: 1-5 minuter för att beställa något – 40-50 minuters telefonkö för att bli av med något. Nej, nästa gång jag byter leverantör blir det till första bästa som erbjuder uppsägning online! Och ingen uppsägningstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar