Det är på tiden att någon granskar taxi-branschen. Man kan alltid lita på SvD. Det verkar dock inte som om man är så himla nära någon lösning på politisk väg: ”Nu på fredag fortsätter diskussionen om överpriser, denna gång mellan Taxiförbundet och Konsumentverket. Målet är att finna nya vägar fram till kunderna. – Enda sättet att bli av med de oseriösa åkarna är att förmå folk att inte välja de dyrare bilarna.”
Visst, man kanske lyckas informera stockholmare, men tänk på alla turister som bara är här en gång i sitt liv. Det är ju de som blir lurade. Borde man inte kunna komma åt ”friåkare” genom att sätta dit dem för andra brott? Har en känsla av att de flesta är kriminella.
Strax efter avregleringen av taxibranschen för 20 år sedan fanns det fortfarande gott om svarttaxi, alltså bilar utan taxiskyltar där man kom överens om (det kolsvarta, kontanta) priset i förväg och sen åkte i nån risig gammal bil dit man skulle. Visst var det riskabelt, men var man flera var det ingen fara. Framförallt var det billigt. Nu har dessa svarttaxis förvandlats till vita. Fortfarande livsfarligt (dagligen läser och hör man om de som blivit utsatta för brott under friåkarfärden) men nu tre gånger dyrare än med etablerade bolag, och minst fyra gånger dyrare än på svarttaxitiden.
Sen har vi problemet, som gäller alla bolag, med att de sällan eller aldrig hittar i stan. De som mot förmodan gör det krypkör för att kompensera för att de kör rätt. Eller så tokstirrar de på GPS:en istället för på kringvarande trafik. GPS i taxibilar borde förbjudas. Vet de inte vart de ska borde resan vara gratis. För övrigt säger jag bara att det bästa sättet att spara pengar är att aldrig ta taxi. Världens onödigaste utgift i 90 procent av fallen. Och som ensam tjej känner jag att det är mot allt förnuft att ensam hoppa in i en bil med en spritt språngande främmande karl, mitt i natten, och ge honom sin hemadress…
Facebookskadad som jag är så letade jag efter gilla-knappen... ;)
SvaraRadera