onsdag 26 oktober 2016

Extrema förhållanden i gulligt Reykjavik

Utsikt över sjö inne i stan
När det klarnar upp över hamnen skymtar regnbågen fram
Jag har varit med om min beskärda del av extrema väderförhållanden. Stått på randen av norra ishavet i snöstorm, åkt båt i Alaskagolfen, tillbringat en vinter i Kanada, midsomrar i Stockholms skärgård (med sedvanlig kombination av sommarklänning/regn/kyla). Men jag måste säga att Island slår allt med hästlängder, vad gäller utstuderat vidriga väderförhållanden. Kan bara likna det med att stå i en gigantisk vindtunnel medan någon sprutar på en med en likaledes gigantisk, iskall blomspruta. Trots att vi är på havsnivå befinner man sig liksom mitt i molnen. Fukt och väta omger en, samtidigt som vindstyrkan ligger mellan 40-50 km/h.
Korta stunder kommer solen dock fram, mycket vackert, och man får passa på att rycka upp kameran, som ju annars riskerar att bli helt fuktskadad, och mobilen riskerar att blåsa en ur handen. Även en kort promenad känns som en överlevnadsexpedition. Idag var jag tvungen att investera i ett par nya vantar. Som tur är är avstånden inte alltför stora här i Reykjavik. Centrum är gulligt och kompakt. Förvånansvärt nog finns här en hel del fina små uteserveringar. När sitter man där? frågar vi oss. Temperaturen här växlar mellan ca 0 och 13 grader, året runt. Idag är det runt 7, men "känns som 2" enligt väderappen.
Gulliga hus på huvudgatan. Inga höghus här inte
Torg mitt i Reykjavik, precis vid vårt hotell, och de goda burgarna!
Dock finns en del intressanta museer där man kan tillbringa dagarna. Har sett Maritime museum och National museum. Mysiga fik och restauranger är en annan tillflyktsort. Innan man förstått sig på valutan är allt mycket trevligt, men sen riskerar den goda fisken, eller vad man nu tuggar på, att fastna i halsen. Priserna är nämligen ganska rejält tilltagna. Efter en gatuköksburgare med pommes för 170 kronor (typ en av de godaste jag ätit, men ändå) till lunch hade vi fullt upp att hitta en restaurang med åtminstone någon varmrätt för under 500 kr till middag. Till slut hittade vi en fish och chip-restaurang. Roligare och godare än det låter. Långt från Londons gegigga skapelser i tidningspapper. Inte visste jag att friterad kummel kunde vara så gott.

Sammanfattningsvis: Allt är gott, allt är dyrt. Det blåser. Potentiellt något bättre på ”sommaren”.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar